Saturday, March 7, 2015

Valides plussid miinuste surve all

Koht: Tallinn, Mustamäe
Kuupäev: 7. märts 2015

Kui ma loen Piiblit, siis vahel jääb mulle mulje, justkui mõistaks Piibel mind, mu eluviisi, mu mõttelaadi, mu tegusid, mu südamehoiakuid hukka. Tegelikult see pole nii. Piibel annab mudeli, Piibel on peegliks. Peegli mõte on Sulle näidata, milline Sa oled, et seejärel teha vastavaid muudatusi. 


Näiteks - hommikul ärgates peeglisse vaadates näed, et juuksed on sassi. Peegel ei mõista Sind hukka Su sassis juuste pärast. Peegel lihtsalt näitab Sulle, et juuksed on sassis ja kammides saad need korda teha. Kui Sa midagi sööd ja hammaste vahele jäävad mõned mooniseemned, siis peegel lihtsalt näitab, et Sul on mooniseemned hammaste vahel, aga peegel ei mõista Sind hukka sellepärast. Ta näitab, et mooniseemnete eemaldamisega tagad normaalse naeratuse.


Mõnikord ma mõtlen, et mis on meie elu eesmärk. Minu meelest Mart Metsala vastas sellele küsimusele väga tabavalt - 

"Maailmas on ju nii palju kurjust ja samas ka palju headust. Jumal tegi selle süsteemi ometi selliselt, et Tema inimesed võiksid elada ainult headuse keskel. Piltlikult võiks öelda, et me teeme ühe suure ringi ja paneme sinna sisse kõik plussid. Nii kaua, kuni Sa kuulad Jumala sõna, saadki Sa plussides käia ja elada nii, nagu miinuseid ei olekski olemas. See oli Jumala algne mõte. Nüüd keegi tegi selle ringi katki ja laskis sinna miinused sisse. Piibel ütleb, et see oli üks peainglitest. Ta ise koos oma saatjaskonnaga muutus miinusmärgiga olenditeks. Temast sai miinuste maaletooja. Miinused on kurjuse kaasprodukt ja meie kristlastena ei peaks neid sööma. 

Nüüd aga elame me maailmas, kus miinused ja plussid on segi. Kas Sa oled näinud alatust, reetmist, kurjust, vägivalda, vargust? Jah, loomulikult. Aga kas Sa oled näinud ustavust, headust, armastust, pühendumist, puhtust, pühadust? Ma olen näinud mõlemat. Nad on külg-külje kõrval ja mõte ongi selles – Jumal on lubas selle sündmuste käigu niimoodi minna, et Sina kasvaksid üles sellises maailmas, kus miinused on justkui võimul. 

Kui Sa ei valeta, siis Sul on raskem elada – oled nõus? Sest see maailm on valedele rajanev süsteem. - Mis Sa ei joogi mürki või? Kõik teised ju joovad – ja mida rohkem jood, seda kangem mees oled! 
- Kas Sa nagu ei tegelegi väärastunud praktikatega? Kas Sa ei kuulugi vähemusse? Eriti uhke on täna kuskile vähemusse kuuluda. (Kommentaariks: minu+Marise näide: me ainsana füüsikas ei spikerdanud ja meile vaadati viltu, et mõttetud tuupurid). 

See süsteem surub meile jõuga miinuseid peale. Jumala mõte on see, et Sa siin valid miinuste surve all plussid. Kui Sa ütled, „Okei, ma saan kas või kehvemini hakkama ja jään millestki ilma, aga ma ei ole nõus valetama ja ebaausaid võtteid kasutama.“ 

Muidugi võiks öelda, et meie elu eesmärk on teisi inimesi Jumalale lähemale tuua, evangeliseerida ja ma olen sellega ka 100% nõus. Samas, see on globaalsem lähenemine asjale. Kui rääkida Sinust ja minust, siis ka me ise peaks oma eluga Jumalale au tooma KÕIGES, mis me teeme, ütleme, mõtleme. Muidugi ei saa me end Jumalale meelepärasemaks muuta, kui me valime kriitilises olukorras tõsise miinuste surve all miinuste asemel plussid, aga ma olen kindel, et Jumalale ei jää see märkamatuks.

Mõnes olukorras on nii palju lihtsam valetada, vältimaks kellelegi haiget tegemist. Samas siin tekib täiesti konkreetne loogikaviga (loogikaviga seisneb siis sellest, et valetamisega produtseerid 2 miinusmärki, tõtt rääkides 1 miinusmärgi; tihti inimesed arvavad, et valetades on kogusumma positiivsem, tegelikkuses on negatiivsem). Toon illustreerimiseks konkreetse näite: ütleme, et Sa lubasid oma sõbrale, et Sa ei räägi tema saladust välja, aga siis satud seltskonda, kus kõik räägivad mingeid põnevaid uudiseid ja Sa tahaks ka midagi põnevat jagada - näiteks oma sõbra saladust. Ütleme, et Sa teedki seda. Teadlikult või kogemata, see ei mängi rolli. Seltskond lubab vaikida, aga seda siiski ei juhtu. Sõbra saladus imbub seltskonnast välja ja varsti teavad seda kõik. Ja siis see sõber tuleb ja küsib Su käest, et kas Sina rääkisid selle välja. Kui Sa valetad ja ütled EI, siis oled Sa teinud kaks miinusmärgiga asja - Sa valetasid ja reetsid oma sõbra usaldust. Kui Sa otsustad rääkida tõtt ja tunnistad, et ei suutnud kiusatusele vastu panna/kogemata rääkisid, siis oled Sa teinud ühe miinusmärgiga asja - Sa reetsid oma sõbra usaldust. Võib-olla ütled, et "Aga sõber võib mu peale vihastada ja sõpruse katkestada, siis on ju neid miinusmärgiga asju rohkem!" Tegelikult on Su sõbral täielik õigus Su peale vihastada, sest Sa siiski kuritarvitasid ju tema usaldust. Ta võib ka sõpruse Sinuga katkestada. Ta võib valida Sulle enam mitte kunagi ühtegi saladust usaldada ja Sa pead aru saama, et tal on selleks täielik õigus. Samas - Sina oled valinud miinuste surve all plussid. 


Mina olen näinud, et mis iganes Sa teinud oled, kelle iganes vastu eksinud - kui Sa valid miinuste surve all plussid, siis Tema aitab Su välja sellest jamast, kuhu Sa oled sattunud.